Preview

Bulletin of Kazakh National Women's Teacher Training University

Advanced search

SOLUTION OF APPLIED PROBLEMS AS A MEANS OF PROFESSIONAL TRAINING OF FUTURE TEACHERS OF MATHEMATICS

Abstract

Тhе article deals with the improvement of methods of professional training of future teachers of mathematics. It is shown that the necessity of such improvement is caused by the fundamental disadvantage of teaching mathematics in school, which is an inability of students to solve simple practical problems while being able, at the same time to deal with complicated mathematical problems. It is demonstrated that solution of any applied problem is completely based on mathematical modeling that is why the ability of future mathematics teachers to pose and solve applied problems completely depends on the level of their mastering the methods of mathematical modeling. The authors formulate the pedagogical conditions under which future mathematics teachers can develop the ability to pose and solve applied problems and readiness to use applied methods in their profession activity.

About the Authors

D. B. Toibazarov
Zhetysu State University named after I. Zhansugurov
Kazakhstan

PhD student of the specialty 6D010900-Mathematics

Taldykorgan



S. M. Seitova
Zhetysu State University named after I. Zhansugurov
Kazakhstan

Dr. Sci. (Pedagogy), professor

Taldykorgan



M. T. Tazhiyev
Center of Development of Higher and Secondary Specialized, Vocational Education at MHSSE
Uzbekistan

Dr. Sci. (Pedagogy), professor

Tashkent



References

1. Терешин Н.А. Прикладная направленность школьного курса математики. М. : Просвещение, 1990. - 96 с.

2. Титова О.С. О прикладной ориентации школьного курса математики // Наука о человеке: гуманитарные исследования. - 2017. - №2(28). - с.87-92.

3. Шукурзод Т. А., Комили А. Ш., Гулов Х. М. Обучение решению задач прикладного характера как средство активизации урока математики // Наука и школа : науч. - метод. журн. - 2010. - N 4. - С. 73-74.

4. Bock W., Bracke M. Applied School Mathematics – Made in Kaiserslautern. Neunzert H. Prätzel-Wolters D. (eds) Currents in Industrial Mathematics. Berlin: Springer, 2015

5. Kim M.K., Cho M.K. Design and Implementation of Integrated Instruction of Mathematics and Science in Korea. EURASIAN Journal of Mathematics, Science and Technology Education, 2015, 11(1), 3-15

6. Шуркова М.В. Профессионально-педагогическая подготовка будущих учителей математики на практических занятиях по математическому анализу в педагогическом вузе : дис. ... канд. пед. наук. Москва, 2008. - 165 с.

7. Шкерина Л.В. Теоретические основы технологий учебно-познавательной деятельности будущего учителя математики в процессе математической подготовки в педвузе : монография. - 2-е изд., доп. и перераб. - Красноярск : Красноярский государственный педагогический университет им. В. П. Астафьева, 2013. - 420 с.

8. Егупова М.В. Методическая система подготовки учителя к практико-ориентированному обучению математике в школе : монография. М. : Mill У, 2014. - 220 с.

9. Токарева Л.И. Конструирование математических моделей при решении прикладных задач различных тем школьного курса математики // Математический Вестник педвузов и университетов Волго-Вятского региона.-2013.- №15. – с. 388-395

10. Абдуразаков М.М., Доржпалам О. Математическое моделирование как средство обучения Балтийский гуманитарный журнал. -2017. -Т. 6. -№ 4(21)- с. 223-228

11. Основные результаты международного исследования PISA-2015», 2017 год: Национальный отчёт / С. Ирсалиев, А. Култуманова, Е. Сабырұлы, М. Аманғазы – Астана: АО «Информационно-аналитический центр», 2017 –241 с. http://iac.kz/sites/default/files/nac_otchet_pisa-2015_final.pdf

12. Современные проблемы прикладной математики и информатики: учебно-методическое пособие. Чистяков А.Е., Чистякова Т.А., Никитина А.В., Хачунц Д.С., Кузнецова И.Ю. – Таганрог: Издательство ЮФУ, 2016. – 102 с.


Review

For citations:


Toibazarov D.B., Seitova S.M., Tazhiyev M.T. SOLUTION OF APPLIED PROBLEMS AS A MEANS OF PROFESSIONAL TRAINING OF FUTURE TEACHERS OF MATHEMATICS. Bulletin of Kazakh National Women's Teacher Training University. 2019;(3):69-75. (In Russ.)

Views: 957


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2306-5079 (Print)