Preview

Bulletin of Kazakh National Women's Teacher Training University

Advanced search

LINGUACULTUROLOGY: ORGANIZATION OF TEACHING «CROSS-CUTTING TOPICS»

Abstract

The article considers the problem of interpenetration of linguocultrological knowledge into various disciplines of the modern university. The authors deal with the introduction of linguoculturological units into the teaching process in the practice of higher education, in particular at the Faculty of Philology. It also discusses understanding the status of linguoculturrology in the system of sciences. The authors justify the thesis that in conditions of renewal of the content of education, the application of the triad «language, culture and personality» has great opportunities when conducting classes using «cross-cutting topics». Therefore, linguoculturology as an academic discipline should take an appropriate place in the modern university education system.

About the Authors

G. K. Abdrakhman
Taraz State Pedagogical University
Kazakhstan

 Cand. Sci. (Philology), Professor

Taraz



G. B. Isabekova
Taraz State Pedagogical University
Kazakhstan

PhD, Associate Professor

Taraz



References

1. Красавский Н.А. Динамика эмоциональных концептов в немецкой и русской лингвокультурах: Автореф. дис. ... д–ра филол. наук. – Волгоград: «Перемена», 2001. – 38 с., с. 2.

2. Караулов Ю.Н. Русский язык и языковая личность / отв. ред. Д.Н. Шмелев. – М., 1987, c. 4.

3. Баканова Ю.В. Роль языкового поликультурного образования для самоопределения личности // На пересечении языков и культур. Актуальные вопросы гуманитарного знания. — Киров: НРГ «Университет-Плюс», 2013. — С. 176–179.

4. Обновление содержания среднего образования: вопросы и ответы. – Астана, 2017 г. – 18 стр., с. 3.

5. Хроленко А.Т. Основы лингвокультурологии: Учеб. пособие. – 3-е изд., испр. – М.: Флинта: Наука, 2006. – 184 с.

6. Елькин Д.Ю. Художественный текст как объект лингвокультурологического анализа // Молодой ученый. - 2016. - №21. - С. 993-995. - URL https://moluch.ru/archive/125/34754/ (дата обращения: 26.08.2019).

7. Кажигалиева Г.А. Лингвокультурологический комментарий на занятиях по практическому курсу русского языка: Учебное пособие. – Алматы: КазНПУ им. Абая, 2003. – 92 с.

8. Lutz Kasper. Tradition meets technology: acoustical analysis of a Kazakh Dombra with smart phones // ВестникТарГПУ, № 2, 2019. – С.195-20


Review

For citations:


Abdrakhman G.K., Isabekova G.B. LINGUACULTUROLOGY: ORGANIZATION OF TEACHING «CROSS-CUTTING TOPICS». Bulletin of Kazakh National Women's Teacher Training University. 2019;(3):149-154. (In Russ.)

Views: 406


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2306-5079 (Print)