Preview

Bulletin of Kazakh National Women's Teacher Training University

Advanced search

EVALUATION COMPONENT IN THE ACTIVITIES OF THE TEACHER OF INITIAL CLASSES

Abstract

This article reveals the concept of an evaluation component in the activities of a teacher. Assessment is one of the main elements of the structure of pedagogical activity. Evaluation activities are closely related to the concepts of pedagogical abilities, pedagogical skills, experience, professionalism. Assessment of teacher training in primary school students has its own specifics and features. These features consist in the fact that primary school students are the most vulnerable and sensitive to the perception of pedagogical assessment. The development of the personality of a primary school student largely depends on the evaluative activity of the teacher.

About the Authors

R. O. Kenzhetaeva
KazNPU named afterAbay
Kazakhstan

PhD student of specialty 6D010200- Pedagogy and methodology of elementary education

Almaty



S. A. Nurzhanova
KazNPU named afterAbay
Kazakhstan

Cand. Sci. (Pedagogy), Senior lecturer

Almaty



References

1. Новиков А.М. Педагогика: словарь системы основных понятий. – М.: Издательский центр ИЭТ, 2013. – 268 с.

2. Педагогика: учебник/ В.Г.Рындак, А.М., Алагулов, Т.В.Челпаненко-М.: ИНФРА-М, 2018. – 427 с.

3. Кузьмина Н.В. Формирование педагогических способностей - Л.: Изд-во ЛГУ, 1961. -98 с.

4. Мищенко А.И. Введение в педагогическую профессию: Уч. пособие. Новосибирск: Изд-во НГПИ, 1991. – 148 с.

5. Полякова Т.С. Анализ затруднений в педагогической деятельности. М.: Педагогика, 1983 -128 с.

6. Резниченко М.Г. Введение в педагогическую деятельность: учебное пособие для студентов факультета начального образования. Самара: Изд-во СГПУ, 2003. – 132с.

7. Маркова А.К. Психология труда учителя. М.: Просвещение, 2013. 192 с.

8. Осокина С.А. Формирование оценочных умений в процессе педагогической подготовки студентов: дисс. к.пед.н. Москва, 2005. – 185с.

9. Доблаев Л.П. Проблемы оценивания в психологии. Саратов. 2017

10. Реан А.А. Психодиагностика личности в педагогическом процессе. СПб., 2016

11. Якунин В.А. Психология учебной деятельности студентов. М., 1994

12. Синебрюхова В.Л. Подготовка студентов педвуза к реализации контрольно-оценочной деятельности учителя начальных классов: дисс. к.пед.н. Сургут: СГПИ. 2000

13. Иващенко Е.В. Профессиональная подготовка будущего учителя начальных классов к оценке учебных достижений школьников: дисс. к.пед.н. Белгород. 2009

14. Ананьев Б.Г. Психология педагогической оценки: Избр.труды: Т. 2. М., 2014.

15. Black P., William D. Seven Strategies of Assessment for Learning. Oxford. 2008. 32 p

16. Методология системы критериального оценивания учебных достижений учащихся: Учебно-метод. пособие / О.И. Можаева, А.С. Шилибекова, Д.Б. Зиеденова. – Астана: АОО «Назарбаев Интеллектуальные школы», 2017.

17. Формативное оценивание в начальной школе. Практическое пособие для учителя/ Сост. О. И. Дудкина, А. А. Буркитова, Р. Х. Шакиров. – Б.: «Билим», 2012.


Review

For citations:


Kenzhetaeva R.O., Nurzhanova S.A. EVALUATION COMPONENT IN THE ACTIVITIES OF THE TEACHER OF INITIAL CLASSES. Bulletin of Kazakh National Women's Teacher Training University. 2019;(3):222-227. (In Russ.)

Views: 421


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2306-5079 (Print)