Preview

Bulletin of Kazakh National Women's Teacher Training University

Advanced search

ASSESSMENT OF STUDENTS’ LEARNING ACHIEVEMENTS OF MATHEMATICS IN THE CONDITIONS OF DISTANCE LEARNING

Abstract

Assessment is one of the important components of learning, which provides information about the progress of students in learning, aids to improve the learning process. The most urgent issue nowadays is the assessment in the framework of distance learning. This article analyses the literature on assessment, distance learning, and approaches to the development of assignments for assessment procedures. There are many different distance learning platforms for formative assessment, but these resources are not always relevant for summative assessment. Platforms, which allow you to use various types of tasks, determine the time for completing tasks, and automatically assign points are more suitable for conducting summative assessment in a process of distance learning. The example of the implementation of summative assessment tasks in Mathematics through the Microsoft Forms platform is given in the article.

About the Authors

B. T. Yessingeldinov
South Kazakhstan State University named after M. Auezov
Kazakhstan

Shymkent



N. K. Ashirbaev
South Kazakhstan State University named after M. Auezov
Kazakhstan

Shymkent



D. Rakhymbek
South Kazakhstan State University named after M. Auezov
Kazakhstan

Shymkent



References

1. Сорокина В.С. (2010) Анализ понятия «Дистанционное образование» // Вестник Череповецкого государственного университета. №2.

2. Shale D.G. (2005) Toward a reconceptualization of distance education // The American journal of distance education. №5.

3. Панарина Н.А. (2004) Дистанционное обучение: к вопросу об основных понятиях // Социологические исследования. № 4. С. 116-121.

4. Амонашвили Ш. (1984). Воспитательная и общеобразовательная функция оценки учения школьников. Педагогика.

5. Ушинский К.Д. (1990) Избранные педагогические сочинения: В 6 тт. -М., 1990. Т.3,6.

6. Ананьев Б.Г. (1935) Психология педагогической оценки. В кн.: Труды Института по изучению мозга им. В.М. Бехтерева, IV. Л. – 146 с.

7. Выготский Л.С. (1996) Педагогическая психология. М.: Педагогика-Пресс. – 533 с.

8. Фридман Л.М. (1987) Педагогический опыт глазами психолога: Кн. для учителя. М.: Просвещение. - 224 с.

9. Эльконин Д. Б. (1974) Психология обучения младшего школьника. М.

10. Трусов В. П. (1984) Психология межличностного влияния и оценивания. Л.

11. Кроник А.А. (1983) Установка и эталоны межличностного оценивания // Социальная психология личности. М. – 189 с.

12. Black P., Wiliam D. (1989) Inside the black box. Raising standards through classroom assessment. – London: King’s college London school of education.

13. Сагимбаева А.Е., Авдарсоль С., Заславская О.Ю. (2019) Критериальный подход к оцениванию учебных достижений в республике Казахстан // Современные векторы развития образования: актуальные проблемы и перспективные решения: сб. науч. тр. / XI Международ. науч.-практич. конф. «Шамовские педагогические чтения научной школы».

14. Зыкрина С.Ж., Қожабаев Қ.Ғ. (2019) Білім берудің маңызды компоненті ретінде бағалаудың тарихы және қазіргі жағдайы // Вестник Казахского Национального Женского Педагогического Университета. №3(79).

15. Шакиров Р.Х., Буркитова А.А., Дудкина О.И. (2012) Оценивание учебных достижений учащихся: методическое руководство. Бишкек: «Билим». – 80 с.

16. Руководство по критериальному оцениванию для учителей основной и общей средней школ: Учебно-методическое пособие. (2016) / Под ред. О.И. Можаевой, А.С. Шилибековой, Д.Б. Зиеденовой. Астана: АОО «Назарбаев Интеллектуальные школы». ‒ 56 с.

17. ОЭСР (2014). Обзор национальной образовательной политики: Среднее образование в Казахстане. Астана.

18. Постановление Совета народных комиссаров РСФСР №18 от 10 января 1944 г. https://ru.wikisource.org/wiki/%D0%9F%D0%BE%D1%81%D1%82%D0%B0%D0%BD%D0%BE%D0%B2%D0%BB%D0%B5%D0%BD%D0%B8%D0%B5_%D0%A1%D0%9D%D0%9A_%D0%A0%D0%A1%D0%A4%D0%A1%D0%A0_%D0%BE%D1%82_10.01.1944_%E2%84%96_18

19. Зыкрина С.Ж., Қожабаев Қ.Ғ. (2019) Математика сабағында интернет-технологияларын қолданудағы тиімді кері байланыстың рөлі // Абай атындағы Қазақ ұлттықпедагогикалық университетiХАБАРШЫ«Педагогика ғылымдары» сериясы. №4(64).

20. Справка и обучение по Forms https://support.microsoft.com/ru-ru/forms

21. Шилибекова А.С., Зиеденова Д.Б., Есингельдинов Б.Т., Абсатова М.Б., Мусина Д.С. (2017) Разработка инструментов оценивания учащихся (в рамках обновления содержания образования). Учебно-метод. пособие. Астана: АОО «Назарбаев Интеллектуальные школы». - 86 с.

22. Burton S., Sudweeks R., Merrill P., Wood B. (1991) How to Prepare Better Multiple-Choice Test Items: Guidelines for University Faculty: https://testing.byu.edu/handbooks/betteritems.pdf

23. Callan G. L., Cleary T. J. (2018). Multidimensional assessment of self-regulated learning with middle school math students. School Psychology Quarterly, 33(1), 103-111.

24. Глинская Н.В. (2014) Процесс оценивания как инструмент управления качеством результатов при реализации требований ФГОС // Личность, семья и общество: вопросы педагогики и психологии: сб. ст. по матер. XXXVII междунар. науч.-практ. конф. № 2(37). Новосибирск: СибАК.

25. Clay B. (2001) A Short Guide to Writing Effective Test Questions Designed https://www.k-state.edu/ksde/alp/resources/Handout-Module6.pdf


Review

For citations:


Yessingeldinov B.T., Ashirbaev N.K., Rakhymbek D. ASSESSMENT OF STUDENTS’ LEARNING ACHIEVEMENTS OF MATHEMATICS IN THE CONDITIONS OF DISTANCE LEARNING. Bulletin of Kazakh National Women's Teacher Training University. 2020;(3):47-54. (In Russ.)

Views: 603


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2306-5079 (Print)