Preview

Bulletin of Kazakh National Women's Teacher Training University

Advanced search

PROBLEMS OF USING APPLIED TASKS IN TEACHING MATH STUDENTS

Abstract

Currently, in teaching students mathematics, it is especially important to show the practical significance of this discipline in solving problems that arise in reality. The goal of realistic mathematics is fun and useful learning through applied contextual problems. However, teachers face an acute problem of selecting and classifying applied problems when students study the sections of mathematical analysis, probability theory, mathematical statistics, algebra and geometry. It is especially important to classify tasks with applied content by their level of complexity. This paper describes the most effective, according to the authors, methodological approaches to the use of applied problems. Along with theoretical knowledge, it is necessary to develop students' practical skills to create their own applied tasks.

About the Authors

D. B. Toibazarov
Zhetysu state university named after I.Zhansugurov
Kazakhstan

Taldykorgan



M. Tazhiev
Center of development of higher and secondary specialized, vocational education at MHSSE
Uzbekistan

Tashkent



M. M. Токанов
Zhetysu state university named after I.Zhansugurov
Kazakhstan

Taldykorgan



References

1. Абылкасымова А.Е., Жумагулова З.А. (2016) О некоторых аспектах содержания математического образования в школе и педвузе // Наука и школа. Москва. №1. С. 157-161

2. Laurens T., Batlolona F. A., Batlolona J. R., Leasa M. (2018) How Does Realistic Mathematics Education (RME) Improve Students’ Mathematics Cognitive Achievement? Eurasia Journal of Mathematics, Science and Technology Education, 14(2), 569-578. https://doi.org/10.12973/ejmste/76959

3. Шуиншина Ш.М., Альпеисов Е.А., Ахметова Б.С., Туяков Е.А., Адамова М.Е. (2019) Некоторые вопросы модернизации системы образования Казахстана // Современные проблемы науки и образования. №2. URL: http://www.science-education.ru/ru/article/view?id=28692 (дата обращения: 10.04.2020).

4. Ахметова К.П. (2017) Математическая грамотность. Часть 1. Алматы: Дайыр Баспа. - 160 с.

5. Забелина С.Б., Пинчук И.А. (2017) Учебные прикладные задачи в методической подготовке учителя математики // Вестник Московского государственного областного университета. Серия: Педагогика. № 2. C. 89–96. DOI: 10.18384/2310-7219-2017-2-89-96

6. ГОСО РК. Приказ Министра образования и науки Республики Казахстан от 31 октября 2018 года № 604 https://www.enu.kz/downloads/iyun/goso-2018-mag-doc.pdf

7. Bushmeleva N.A., Sakhieva R.G., Konyushenko S.M., Kopylov S.M. (2018). Technology for Teaching Students to Solve Practice-Oriented Optimization Problems in Mathematics. Eurasia Journal of Mathematics, Science and Technology Education, 14(10), em1605. https://doi.org/10.29333/ejmste/93678

8. Егупова М.В. (2007) Об основных требованиях, предъявляемых к задачам с прикладным содержанием в курсе школьной математики // Наука и школа. Москва. №3. С.33-37.

9. Терешин Н.А. (1990) Прикладная направленность школьного курса математики // Кн. для учителя. – Москва: Просвещение. – 96 с.

10. Бекболганова А.К., Омарбаева Б.К., Кунанбай С. (2015) Сущность прикладной направленности обучения математике // Евразийский Союз Ученых. №10-4 (19). URL: https://cyberleninka.ru/article/n/suschnost-prikladnoy-napravlennosti-obucheniya-matematike (дата обращения: 10.04.2020).

11. Фридман Л.М. (2009) Основы проблемологии. Уч. пособие. М.: Либроком. – 244 с.

12. Колягин Ю.М., Пикан В.В. (1985) О прикладной и практической направленности обучения математике // Математика в школе. №6. С.26-29.

13. Проектирование содержания курсов по выбору для профильной школы (2013) Методическое пособие. Астана: Национальная академия образования им. И. Алтынсарина. - 74 с.

14. Тойбазаров Д.Б., Тажиев М., Сеитова С.М. (2019) Решение прикладных задач как средство профессиональной подготовки будущих учителей математики // Вестник Казахского национального женского педагогического университета. №3 (79). С.69-75.

15. Фирсов В.В. (2006) О прикладной ориентации курса математики // Математика в школе. №6. С. 2-3.


Review

For citations:


Toibazarov D.B., Tazhiev M., M.M. PROBLEMS OF USING APPLIED TASKS IN TEACHING MATH STUDENTS. Bulletin of Kazakh National Women's Teacher Training University. 2020;(3):55-63. (In Russ.)

Views: 474


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2306-5079 (Print)