FEATURES OF TEACHING THE WORKS OF TUMANBAY MOLDAGALIEV WITHIN THE UPDATED CONTENT THROUGH THE PROGRAMS GOOGLE FORMS AND GOOGLE SITES
Abstract
The article is about the features of hybrid or mixed teaching the poem “Kim Bolam?” by representative of children's poetry Tumanbai Moldagaliev as a part of renewed education. Today, the method of teaching Kazakh literature is a widely demanded and branched scientific area. It is convenient to teach Kazakh literature in the classes with a non-Kazakh language education using Google Forms and Google Sites applications, as well as the “step-by-step complex analysis technology”. The article describes ten ways to focus learning on individuals, the principles of communicative learning, instilling national values for the young generation Z, the effectiveness of modern methods used in teaching works of T. Moldagaliev, an outstanding figure in Kazakh literature and culture.
About the Authors
L. M. AdilbekovaKazakhstan
Almaty
Zh. Yerahmetkyzy
Kazakhstan
Almaty
References
1. Құнанбаев А. (1976) Өлеңдер.Шығармалар. Алматы: Жазушы. - 240 б.
2. Қаратаев М. (1974) Шығармалар жинағы. 3-том. Алматы: Жазушы. - 368 б.
3. Байтұрсынов А. (2003) Әдебиет танытқыш. Зерттеулері мен өлеңдері. Алматы: Атамұра. - 208 б.
4. Әлтай А.Д. (2009) Қазақ балалар поэзиясы: генеалогиясы, типологиясы, поэтикалық дамуы: Монография. Астана: «Фолиант». - 384 бет
5. Қирабаев С. (1971) Өнер өрісі. Мақалалар мен зерттеулер. Алматы: Жазушы. - 274 б.
6. Concannon-Gibney T. (2019) Immersing First Graders in Poetry: A Genre Study Approach. Reading Teacher, 72(4), 431–443. https://doi.org/10.1002/trtr.1728
7. Hariadi B., Dewiyani Sunarto M.J., Sudarmaningtyas P. (2016) Development of Web-Based Learning Application for Generation Z. International Journal of Evaluation and Research in Education. 5(1):60–8.
8. Kadasheva K., Assanova U., Omarova S., Aikenova R., Zhumatayeva Z. (2017) Actual problems of teaching Kazakh language as a closely related language. Astra Salvensis. No.10. P. 261–271.
9. Молдағалиев Т. (1957) «Студент дәптері» өлеңдер жинағы. Алматы: Жазушы. - 58 б.
10. Тұманбай Молдағалиев (2011) . «Егемен Қазақстан» газеті, 11 қазан. https://egemen.kz/article/15612-tumanbay-moldaghaliev
11. Косымова Г., Сатбекова А., Берденова К., Рахимжанов К. (2018) Қазақ тілі мен әдебиеті. Учебник для 6 кл. общеобразоват. шк. с рус. яз. обуч. Алматы: Мектеп. - 168 б.
12. Manninen J. (2014) ‘Blended learning: Research perspectives, Volume 2’, International Review of Education / Internationale Zeitschrift für Erziehungswissenschaft, 60(6), pp. 867–870. doi: 10.1007/s11159-014-9458-5
13. Google Sites бағдарламасы. Молдағалиев Т. «Кім болам?» өлеңі. https://sites.google.com/d/1J6poR87BxJPMb2qwKwFoTFWpESNfiaRw/p/1y-XTvf2YWjkaAPkM-8SAOBAcTLFue68D/edit
14. Керімова Ж. (2011) Шет тілін оқытудағы әдістемелер мен коммуникативтік бағыт. ҚазҰУ хабаршысы. Шығыстану сериясы. №4(57).
15. Оразахынова Н.А. (2007) Сатылай кешенді талдау технологиясының ғылыми–әдістемелік негіздері. Монография. Алматы. - 287 б.
16. Google Forms бағдарламасы. Молдағалиев Т. «Кім болам?» өлеңі бойынша тест тапсырмалары. https://forms.gle/yBpiHHWsE2dAg5Kq9
Review
For citations:
Adilbekova L.M., Yerahmetkyzy Zh. FEATURES OF TEACHING THE WORKS OF TUMANBAY MOLDAGALIEV WITHIN THE UPDATED CONTENT THROUGH THE PROGRAMS GOOGLE FORMS AND GOOGLE SITES. Bulletin of Kazakh National Women's Teacher Training University. 2020;(3):116-123. (In Kazakh)