Preview

Bulletin of Kazakh National Women's Teacher Training University

Advanced search

ANALYSIS OF GRAMMATICAL AND PHONETICAL MISTAKES OF STUDENTS OF KAZAKH DEPARTMENT IN LEARNING CHINESE LANGUAGE IN THE BEGINNER`S LEVEL

Abstract

The phonetical aspect of Kazakh and Chinese language differ from each other with that Kazakh language has not many vowel sounds together in a syllable, but Chinese language has two or more vowel sounds at once in one syllable. So under this influence students of Kazakh language have difficulties in pronouncing Chinese sounds and syllables. Secondly, being one of the analytical languages Chinese language has not morphological changes. The word order and auxiliary words in Chinese play important role. The word order in a sentence in Chinese language differ from Kazakh language which is rich in morphological changes. As a result of these students may have difficulties in making up sentences. The article deals with the difficulties in phonetical and grammatical aspects of a language and ways of setting these problems in learning Chinese in the beginner`s level.

About the Authors

B. Zeyadauly
Ablai Khan Kazakh University of International Relations and World Language
Kazakhstan

Almaty



R. B. Jeldybaeva
Ablai Khan Kazakh University of International Relations and World Language
Kazakhstan

Almaty



References

1. Зиядаұлы Б. (2013) Қытай тілі фонетикасын оқытудағы кейбір өзекті мәселелер // ҚазҰПУ–нің Хабаршысы, «Көп тілді білім беру және шетел тілдері филологиясы» сериясы, №1, 137-138 бб.

2. ХуаңБоруң, ЛяуШүйдұң (2012) Қазіргі қытай тілі. 1-бөлім. Бейжің: Жоғары білім беру баспасы, 81 б.

3. СуньДыжинь (2005) Қытай тілі грамматикасының оқулығы. Бейжің: Бейжің тіл университетінің баспасы. 247-б.

4. Қалибекұлы Т. (2018) Қазіргі қытай тілінің грамматикасы (синтаксис). Алмты, «Мерей» баспасы. 122-б.

5. Лушунь, ЖаңКай, ЧыньШи, ШіЖияуый, ЛюШыхуей, ЗуоШаньдань (2014) Қытай тілінің жаңа практикалық курсы. –Бейжің: Бейжің тіл университеті, 43-44 бб.

6. ЯңЖижоу, ЛиНиң, СуйЯнь (2004) Қытай тілі оқулығы. 1-курстарға арналған, 2-бөлім. Бейжің: Бейжің тіл университеті, 58-59 бб.

7. Чю Жунь, ПыңЖіпиң, ЖаңНуей, ЖаңЛи (2017) Табысқа жетудің жолы. 1-бөлім. Бейжің: Бейжің тіл университеті, 61-64 бб., 18-19 бб.

8. ЛуФубо (1996) Шетелдіктерге арналған қытай тілінің практикалық грамматикасы. Бейжің: Бейжің тіл және мәдениет университеті, 206-207 бб

9. ХуаңБоруң, ЛиУей (2012) Қазіргі қытай тілі. 2-бөлім. Бейжің: Бейжің университеті, 60-61 бб.

10. ЖауЖиңминь, ХуЮуйшу, ЛуЖияньмиң (2003). Қытай тілінің жалпы теориясы. Шаңхай білім беру баспасы. 183-184 бб.

11. ЧыньТияньшунь, ЖуаңЛайруң (2009) HSK-де жиі қолданылатын көмекші сөздерге түсіініктеме. Бейжің тіл университеті баспасы. 143-147 бб.

12. ЧиХуяң, ЧыньЧаңлай, УУейшань, ЖаңИшың (2008) Қазіргі қытай тіліндегі көмекші сөздер жөнінде зерттеулер және шетелдіктерге қытай тілін оқыту. Фудань университет баспасы. 187-201бб.

13. МаЖияли (2014) Шетелдіктерге қытай тіліндегі экзистенциалдық сөйлемдерді оқытуға талдау. АньХуей әдебиеті жұрналы. 9-сан, 147-150 бб. https://www.xzbu.com/1/view-6106165.htm

14. Лили (2012) Шет елдік студенттердің экзистенциалдық сөйлемдерді қолданудағы қателіктеріне талдау. «Солтүстік әдебиеті» жұрналы. 2012-жыл 5-сан. https://www.xzbu.com/5/view-3080164.htm

15. Gong, Y., Lyu, B. & Gao, X. (2018) Research on Teaching Chinese as a Second or Foreign Language in and Outside Mainland China: A Bibliometric Analysis. Asia-Pacific Edu Res 27, 277–289. https://doi.org/10.1007/s40299-018-0385-2


Review

For citations:


Zeyadauly B., Jeldybaeva R.B. ANALYSIS OF GRAMMATICAL AND PHONETICAL MISTAKES OF STUDENTS OF KAZAKH DEPARTMENT IN LEARNING CHINESE LANGUAGE IN THE BEGINNER`S LEVEL. Bulletin of Kazakh National Women's Teacher Training University. 2020;(2):122-131. (In Kazakh)

Views: 568


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2306-5079 (Print)