Preview

Bulletin of Kazakh National Women's Teacher Training University

Advanced search

THEORETICAL FOUNDATIONS OF THE PROBLEM OF GENDER IDENTITY FORMATION IN CHILDHOOD

Abstract

The article deals with the theoretical foundations of the problem of gender equality. Theoretical grounds are given for the psychological features of the Polo-role identity of primary school children and for determining the possibilities of environmental impact. The main theoretical approaches in the study of gender development of primary school children are analyzed, according to which such personal qualities as self-esteem, the probability of social violence depending on gender characteristics are formed. It also describes the psychological features of the formation of the gender identity of children of primary school age, its influence on the personal characteristics of children. Psychological and socio-cultural factors that influence the formation of gender identity of primary school children are identified.

About the Authors

G. B. Ismagambetova
Kazakh National Women's Teacher Training University
Kazakhstan

Almaty



A. Zh. Ayapbergenova
Kazakh National Women's Teacher Training University
Kazakhstan

Almaty



References

1. Мухина В. С. (2003) Возрастная психология феноменология развития, детство, отрочество: Учебник для студ.вузов. 7 изд., стереотип. М.: Издательский центр «Академия». – 456 с.

2. Радина Н. К. (2003) Изучение гендерной идентичности методом фокус-группы // Практикум по гендерной психологии / под ред. И.С.Клециной. СПб. С. 243-255.

3. Baumeister R. F., Sommer K. L. (1997) What do men want? Gender differences and two spheres of belongingness: comment on Cross and Madson // Psychological bulletin. P. 38-44.

4. Божович Л. И. (2001) Проблемы формирования личности: Избр. психол. тр. / Под ред. Д.И. Фельдштейна ; Рос. акад. образования, Моск. психол.-соц. ин-т. 3-е изд. М. : МПСИ. С. 342-348.

5. Слободчиков В. И., Исаев Е. И. (2013) Психология развития человека. Развитие субъективной реальности в онтогенезе. Учебное пособие. Москва: ПСТГУ. - 242 с.

6. Алешина Ю. Е., Волович А. С. (1991) Проблемы усвоения ролей мужчины и женщины // Вопросы психологии. №4. С. 74-82.

7. Фрейд З. (1989) Введение психоанализ. М.: Наука 1989. С. 369-385.

8. Кон И. С. (1975) Половые различия и дифференциация социальных ролей // Соотношение биологического и социального. М. – 205 с.

9. Клецина И. С. (1998) Гендерная социализация. СПб.: Издательство РГПУ им. А.И. Герцена. – 92 с.

10. Штылева Л. В. (2001) Оценка эффективности гендерного просвещения педагогов как социальной технологии изменения профессионального сознания // Гендерный подход в дошкольной педагогике теория и практика. Ч.1. Мурманск. С. 58-67.

11. Дьяченко Т. (2001) Исследование причин гендерного насилия в школе // Интернет-материалы конференции по гендерным исследованиям. Мурманск.

12. Прозументик О. В. (1999) Становление полового самосознания в старшем дошкольном возрасте. Автореф. дисс. канд. психол. Наук. М. -23с. https://www.dissercat.com/content/stanovlenie-polovogo-samosoznaniya-v-starshem-doshkolnom-vozraste

13. Hunt S. (2017) An Introduction to the Health of Two-Spirit People: Historical, contemporary and emergent issues. National Collaborative Centre Aboriginal Health. https://www.ccnsa-nccah.ca/docs/emerging/RPT-HealthTwoSpirit-Hunt-EN.pdf

14. Беркимбаева Ш. К., Кожахметова К. Ж., Соловьева Г. Г., Юнусова М. С., Тайшикова К. Ж. (2011) Гендерный подход в системе образования Республики Казахстан. Алматы. –302 с.


Review

For citations:


Ismagambetova G.B., Ayapbergenova A.Zh. THEORETICAL FOUNDATIONS OF THE PROBLEM OF GENDER IDENTITY FORMATION IN CHILDHOOD. Bulletin of Kazakh National Women's Teacher Training University. 2020;(1):202-209. (In Kazakh)

Views: 436


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2306-5079 (Print)