Preview

Bulletin of Kazakh National Women's Teacher Training University

Advanced search

REFLECTIVE APPROACH OF THE FUTURE MUSIC TEACHER TO EXECUTIVE SPEECH ACTIVITIES

Abstract

The article considers the essential and meaningful characteristics of the concept of "reflection". The reflexive attitude of the individual to his own activity is one of the most important conditions for its deeper awareness, critical analysis and constructive improvement. Mastering significant stages of educational activity such as self-control, self-assessment, reflection allows future music teachers to independently plan, analyze, and evaluate their own performance and speech activities. In addition, it provides an opportunity to set new creative educational tasks, focuses on identifying ways to solve them and improve them. Reflexive skills of future specialists should be systematically developed and eventually acquire the "status" of one of the leading "mechanisms" of their pedagogical creativity.

About the Authors

M. S. Sultanova
Kazakh National Women's Teacher Training University
Kazakhstan

Almatу



A. B. Darkembaeva
Kazakh National Women's Teacher Training University
Kazakhstan

Almatу



References

1. Кузьмина Н. В. (1967) Очерки психологии труда учителя. Л.: ЛГУ- 183 с.

2. Ястребцев В. В. (1959) Н.А.Римский-Корсаков (в 2-х томах). Л: Музгиз. - 527с.

3. Цуккерман В. С. (1971) Отношение к музыке различных групп населения: Опыт социологических исследований //Художественное восприятие. Л.: Наука. Сб. 1. С. 354-366.

4. Асафьев Б. В. (1973) Избранные статьи о музыкальном просвещении и образовании. 2-е изд. Л.: Музыка. - 144 с.

5. Каган М. С. (1982) Человеческая деятельность: опыт системного анализа. М.: Политиздат. - 319 с.

6. Краевский В. В. (1977) Проблемы научного обоснования обучения: Методологический анализ. М.: Педагогика. - 264 с.

7. Моделирование педагогических ситуаций (1981) Проблемы повышения качества и эффективности педагогической подготовки учителя /Под ред. Ю. Н.Кулюткина, Г. С. Сухобской. М.: Педагогика. - 120 с.

8. Джердималиева Р. Р. (1997) Методическая подготовка учителя музыки. Алматы: Гылым. – 250 с.

9. Балагазова С. Т., Момбек А. А. (2018) Рефлексия – ведущий механизм профессионального самосознания личностно-ориентированной позиции педагога-музыканта // Вестник КазНПУ им.Абая. Серия Педагогические науки. №3 (59).

10. Monika Valentová, Peter Brečka (2020) Ways of Critical and Creative Thinking Development in Practical Training through Video-Study //TEM Journal. Volume 9, Issue 1, Pages 327‐334. DOI: 10.18421/TEM91-45.

11. Колышева Т. А. (1997) Подготовка учителя музыки к профессионально-личностной рефлексии в системе высшего образования. М.: Наука. - 75с.

12. Гинзбург С. (1985) Объяснительные беседы на уроках слушания музыки // Методика развития музыкального восприятия. Под ред. О. А. Апраксиной. М. С. 19-25.

13. Абдуллин Э. Б. (2010) Методология педагогики музыкального образования. М. – 413 с.

14. Казанцева Г. Н., Маджуга А. Г. (2012) Формирование эмоциональной культуры студентов музыкального колледжа //Вестник РУДН. Серия Психология и педагогика. № 2. С.112-119.


Review

For citations:


Sultanova M.S., Darkembaeva A.B. REFLECTIVE APPROACH OF THE FUTURE MUSIC TEACHER TO EXECUTIVE SPEECH ACTIVITIES. Bulletin of Kazakh National Women's Teacher Training University. 2020;(1):216-221. (In Russ.)

Views: 362


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2306-5079 (Print)