Preview

Bulletin of Kazakh National Women's Teacher Training University

Advanced search

INFLUENCE OF MODEL OF PSYCHOLOGICAL AND PEDAGOGICAL SUPPORT OF DEVELOPMENT OF CHILDREN'S GIFTEDNESS ON POSITIVE STIGMATIZATION IN THE CONDITIONS OF ADDITIONAL EDUCATION

Abstract

The article deals with the psychological and pedagogical support of the development of children's giftedness in the framework of the implementation of additional General education programs. The definitions of "social stigma" and "positive stigma" are given. Using concrete examples, the authors show how the use of the model will translate stigma into a positive form, which is important for the life trajectory of the child. It describes how the process of stigmatization depends on the personality of the teacher and his professional training. A model of psychological and pedagogical support for the development of children's giftedness in the framework of the additional educational program "Research tourism" is presented.

About the Authors

T. P. Lipai
"Minsk city Institute of education development"
Belarus

Cand. Sci. (Sociology), Professor, Department of management and economics of education, associate Professor

Minsk



E. S. Khinevich
House of Children's Creativity "Dryada"
Russian Federation

Cand. Sci. (Sociology), teacher of additional education

Snezhnogorsk, Murmansk region



References

1. Артамонова Е.Г. Одаренные дети в современном обществе: трудности становления личности / Е. Г. Артамонова // Мир психологии. – 2015. – № 1. – С. 171-176.

2. Казарина В.В. К вопросу о педагогическом сопровождении одарённых детей / В.В. Казарина // Нач. шк. плюс До и После. - 2012. - № 5. - С. 75-78.

3. Липай Т.П. О стигматизационных процессах в системе образования / Т.П. Липай // Веснік адукацыі. – 2010. – №3. – С. 59 – 62.

4. Липай Т.П. Проблемы и перспективы профилактики стигматизации в образовательном процессе / Т.П. Липай // Личность в едином образовательном пространстве: сборник научных статей I Международного образовательного форума / под. науч. ред. профессора К.Л. Крутий. – Ч. 1 «Философия образования личности» – Запорожье: ООО «ЛИПС» ЛТД, 2010. – С. 120 – 123.

5. Липай Т.П. Процесс стигматизации в условиях ситуации социальной нестабильности / Т.П. Липай // Российское общество и социальная сфера. Коллективная монография / под. общ. редакцией Е.Г. Пономаревой. – М.: Изд-во «Этносоциум», 2010. – 525 с.

6. Липай Т.П., Хиневич Е.С. Роль дополнительного образования в организации социального пространства и креативной среды социализации подростков и молодежи/ Т.П. Липай, Е.С. Хиневич // Сборник статей по итогам Международной научной конференции «Инновационные подходы к работе с подростками и молодежью: от организации социального пространства – к устойчивому развитию общества» - Минск, 2018. - С.44-45

7. Агалакова М.Ю. Особенности детской одаренности [Электронный ресурс] / М.Ю. Агалакова, А.О. Лучинина // Вестник Вятского государственного университета. – 2018. – № 1. – С. 75-80. – URL: https://elibrary.ru/item.asp?id=32764922 (дата обращения: 19.11.2019)


Review

For citations:


Lipai T.P., Khinevich E.S. INFLUENCE OF MODEL OF PSYCHOLOGICAL AND PEDAGOGICAL SUPPORT OF DEVELOPMENT OF CHILDREN'S GIFTEDNESS ON POSITIVE STIGMATIZATION IN THE CONDITIONS OF ADDITIONAL EDUCATION. Bulletin of Kazakh National Women's Teacher Training University. 2019;(4):211-217. (In Russ.)

Views: 711


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2306-5079 (Print)