Preview

Bulletin of Kazakh National Women's Teacher Training University

Advanced search

THE ROLE OF THE FAMILY IN THE SOCIAL ADAPTATION OF CHILDREN OF PRIMARY SCHOOL AGE

Abstract

The relevance of the topic of the scientific article is due to the fact that the problem of socialization of children, which is one of the main priorities of our state, needs to find possible ways to prevent it. The fundamental and essential factor of successful social adaptation to changes and assimilation of new knowledge is the family. The formation of the child's personality, his idea of social "role" depends on psychological comfort as a result of adequate relationship in the family and the pedagogical culture of parents. In the adaptation of the child, an important role is played by the personal characteristics of parents, which in a psychotraumatic situation can prevent the establishment of harmonious contact of the child with others. In this regard, it becomes urgent to develop such forms of socio-psychological work, which could overcome many of the intrapersonal conflict and problems of parents, to create favorable conditions for the formation in the minds of new ideological positions and attitudes to successfully solve the problems of their children.

About the Author

M. R. Eraly
Kazakh National Women’s Teacher Training University
Kazakhstan

2nd year master student of the specialty "Psychology"

Almaty



References

1. Выготский Л.С. Кризис семи лет // Собр. соч.: В 6 т. - М, 1984. - Т. I. – 400 с.

2. Практикум для детского психолога / Г.А. Широкова, Е.Г. Жадько. - Изд. 4-е. - Ростов н/Д: Феникс, 2006. — 314 с.

3. Соколова Е.Т., Николаева В.В. Особенности личности при пограничных расстройствах и соматических заболеваниях. М.: Издательство: SvR-Аргус – 1995. – 359 с.

4. Голубева Е.В., Истратова О.Н. Диагностика типов детско-родительских отношений // Российский психологический журнал. 2009. Т. 6. № 1.

5. Эльконин Д.Б. Избранные психологические труды. М., 1995.

6. Истратова О.Н. Развитие младшего школьника в условиях эмоционального отвержения его родителями // Известия ЮФУ. Технические науки. 2012. № 10 (135). – 262 с.

7. Гиппенрейтер Ю.Б. Общаться с ребенком. Как? – М: ЧеРо: Творческий центр «Сфера», 2001. – 172 с.

8. Alfred Adler. (2013) The Science of Living (Psychology Revivals). Routledge. 264 p.

9. Bowlby, J. (2008). Attachment. Basic books

10. Сухов А.Н. Социальная психология. М.: Издательский центр «Академия», 2011. – 240 с.

11. Макаренко А.С. Книга для родителей/Составитель С.С. Невская. 2014. –288 с.

12. Синягина Н.Ю. Психолого-педагогическая коррекция детско-родительских отношений». Издательство: "Владос", 2015. - 96 с.

13. Баерунас З.В. Опыт социально-педагогического исследования подростка правонарушителя. Автореф. дис…канд. пед. наук. – М., 1972.

14. Дрейкурс Р., Золц В. Манифест счастливого детства. Основные идеи разумного воспитания. - Издательство: Рама Паблишинг, 2015. – 296 с.

15. Роджерс К., Фрейберг Дж. Свобода учиться М.: Смысл, 2002. - 527с.

16. Касымова Г.М. Индивидуально-развивающая программа в коррекционной работе с проблемными детьми./ Развитие специальной (коррекционной) психологии в изменяющейся России: Материалы научно-практической конференции «Ананьевские чтения ― 2005» / Под ред. Л. А. Цветковой, Л. М. Шипицыной. ― СПб.: Изд. С.-Петербургского университета, 2005. ― С. 239-242


Review

For citations:


Eraly M.R. THE ROLE OF THE FAMILY IN THE SOCIAL ADAPTATION OF CHILDREN OF PRIMARY SCHOOL AGE. Bulletin of Kazakh National Women's Teacher Training University. 2019;(4):302-306. (In Russ.)

Views: 457


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2306-5079 (Print)